Saltar ao contido principal

Estefanía Pérez, nieta de un fusilado en O Val: “Loitarei por todos os que están alí soterrados”

 


“Aínda que ningunha familia máis reclamase os corpos, na miña cabeza non cabe que o Goberno ou os órganos competentes na materia, cos indicios bastante contundentes aparecidos nas catas –que revelan e dan veracidade aos testemuños de que aí hai unha fosa–, non actúen de oficio e se lles fagan unhas tumbas en condicións”. Así de contundente se mostraba este jueves Estefanía Péreznieta de Manuel Fernández Arias, cabo del acorazado “España”.  

 

“Agora poden ser restos arqueolóxicos e forenses moi interesantes, pero antes foron persoas: pais, fillos, tíos, mozos... que nalgún momento foron importantes para alguén e que loitaron polo goberno escollido polo pobo, o republicano, dos poucos que loitaron para evitar ese golpe que acabou nunha dictadura cruel”, remarca, poniendo en valor, así mismo, el trabajo “fundamental” de arqueólogos, Histagra y el forense, Fernando Serrulla.


Las prospecciones en el camposanto naronés de O Val –cuyo proyecto comenzó el pasado mes de octubre, mediante un georradar para detectar anomalías–culminaron el pasado miércoles, tras tres días de intenso trabajo y el hallazgo de restos óseos junto a la tapia final del cementerio y los nichos edificados en los años 60, donde varios testigos orales apuntaban a que podrían encontrarse los restos de 51 represaliados tras la sublevación militar de 1936 –pertenecientes a las tripulaciones de tres embarcaciones, el acorazado “España”, el “Contramaestre Casado” y el vapor “Dómine”, así como de otras siete personas más–. 


Durante los trabajos se buscó también –el primer día– en el interior de un nicho señalado por un vecino –cuya pista no dio los resultados esperados– y se localizaron una vaina de un fusil Mauser de la Guerra Civil, así como la suela de una bota militar.  

 

“Voume informar de todos os posibles cauces a seguir. Aínda que teña que ser eu soa contra o mundo e aínda que non aparezan máis familias dos asasinados, loitarei eu por todos os que están alí soterrados”, remarcó Pérez, consciente de que los pasos para una futura exhumación de los restos serán complicados.


Califica, también, de “tirita mal posta” las declaraciones de la subdelegada del Gobierno en A Coruña, María Rivas, sobre la posible colocación de una placa en la zona de la fosa. “Xa hai unha fóra e só nos interesou aos de sempre. Non é a solución”.